מדוע דיאטות לא עובדות לך | דעת הגוף | ירידה במשקל ללא דיאטה
איך לרדת במשקל ללא דיאטה
איך פותרים עצירה בתהליך הירידה במשקל – פלאטו
7 במרץ 2018
איך לעצור אכילה רגשית
איך לעצור אכילה רגשית
30 במאי 2017
האם דיאטה היא הדבר הנכון בשבילי?

האם דיאטה היא הדבר הנכון בשבילי?

איך להשתחרר ממעגל הדיאטות

הרבה פעמים אנחנו מתחילים דיאטה, מצליחים לרדת במשקל, ואז עולים בחזרה במשקל. קיים קושי רב להתמיד בשמירה על תפריט ותזונה מגבילה, וכשנשברים זה לרוב מלווה בהתקפי אכילה אחרי דיאטה.

בסרטון הבא אני מסבירה מדוע דיאטות לא עובדות ולהציע אלטרנטיבה לדיאטה – גישה שתאפשר לך לרדת במשקל ללא דיאטה ולשמור על המשקל שנכון לגוף שלך לאורך זמן.

 

 

לפני זמן מה הגיעה אלי בחורה לקליניקה ואמרה לי: "אורנית, אני יודעת הכל. ניסיתי הכל – הורדתי מתוקים, פחמימות, ניסיתי את דיאטת אטקינס, סנדביצ'ים, כרוב, וגם אם אני מצליחה לרדת במשקל, אני מיד עולה בחזרה". לא משנה מה היא ניסתה, היא פשוט לא הצליחה לרזות. למה זה בעצם קורה? מהן הטעויות הנפוצות שאנשים עושים כשהם מתחילים דיאטה?

 

כל עוד הדיאטה זמנית – התוצאות יהיו זמניות

נתחיל מהמילה דיאטה – כשאנשים שומעים את המילה דיאטה הם חושבים על כך שיקחו להם מזון. הם חושבים על הימנעות, על עונש, על סבל, וברוב הדיאטות כך הדבר. לכן כאשר אנשים מחליטים לרדת במשקל הם מוכנים "לסבול" בשביל הירידה אך רק לתקופה זמנית.

כך תעשיית הדיאטות עובדת- אנשים מחליטים להתחיל דיאטה, סובלים, יורדים במשקל ואז נשברים. למה הם נשברים? כי אי אפשר לסבול כל החיים, נכון?

ברגע שנמאס לנו לאכול כפי שהכתיבו לנו, אנחנו חוזרים להרגלים הקודמים, למזונות האהובים ועולים חזרה את כל המשקל שירדנו ולעיתים גם עם ריבית. בשביל לשמור על משקל לאורך זמן, אנחנו חייבים שיהיה לנו כיף, ולסגל הרגלים שעושים לנו טוב!

האם דיאטה היא הדבר הנכון בשבילי?

האם דיאטה היא הדבר הנכון בשבילי?

דוגמא- חיים בלי מתוקים

רוב האנשים שמתחילים דיאטה מורידים את כל המתוקים שהם אוהבים- כל העוגות, העוגיות והממתקים. אם הם חזקים, הם יצליחו להמנע ממתוקים לחלוטין ויצליחו לרדת למשך חודש, חודשיים ואפילו חצי שנה ושנה, אבל בשלב מסוים הם ישברו.

האם מישהו יכול להגיד עכשיו שהוא לא נוגע במתוקים יותר לכל החיים? המתוקים הם חלק מהחיים שלנו, חלק מההנאות שלנו, ואנחנו לא מוכנים לוותר על זה. אם נמנע ממתוקים בשלב מסוים נישבר ונחזור לאכול אותם. במקרה הטוב- נחזור למצב הקודם, ובמקרה הרע, נפצה את עצמנו על כל הסבל שהרגשנו במשך הדיאטה ונחזור לאכול מתוקים בלי שליטה ובלי הגבלה.

דוגמא- הימנעות מאבות המזון

אותו דבר נכון לגבי כל דיאטה אחרת, למשל דיאטת הפרדת חלבונים ופחמימות. זוהי דיאטה מאוד מגבילה, אחרי הכל רוב המנות במסעדות מגיעות כמנה עיקרית עם תוספת. למעשה כל המזונות בטבע הם שילוב של חלבון ופחמימה, אז להפריד אבות מזון גורם להפחתת כמויות ולירידה במשקל, אך האם אפשר להתמיד בדיאטה כזו?

דוגמא- להפסיק לאכול אחרי 6 בערב

דוגמא נוספת היא דיאטות בהם מגבילים את האכילה בשעות וזמנים. אך אם אנחנו רעבים פתאום בערב או נמצאים באירוע האם זה טבעי להימנע כל החיים מאכילה בשעות ספציפיות? זה לא מחובר לנורמות החיים שלנו ובגלל זה רובנו לא מצליחים להחזיק מעמד בדיאטה.

 


 צפו בראיון עם אורנית יונה בערוץ 2 על למה דיאטות לא עובדות


 

איך לשמור על המשקל הרצוי לאורך זמן?

כדי להשיג את המטרות שלנו, מומלץ לעשות שינוי אמיתי של הרגלים ושל החשיבה. לא להתמקד במשקל הספציפי שאנחנו רוצים להוריד בשבוע או חודש, אלא לחשוב – מה אנחנו רוצים לשנות באכילה שלנו? איך אנחנו יכולים לשלב בחיינו אכילה יותר מספקת ומסודרת- כדי שנהיה רגועים, שבעים, וכדי שאפילו נוכל לשלב מתוקים בכל ארוחה בלי לצאת משליטה.

 

אם נלמד להקשיב לצרכי הגוף נגיע למשקל הנכון לנו

השיטה בה אני עובדת נקראת נון-דיאט, כלומר דיאטה שאינה דיאטה. בשיטה זו אנו לומדים לאכול בצורה מסודרת, להרגיש מתי אנחנו באמת רעבים ומתי אנחנו באמת שבעים. לא לפי מה שהדיאטנית נתנה לנו לאכול, לא לפי מה שאנחנו חושבים שאנחנו צריכים לאכול, אלא לשאול את הגוף שלנו מה הוא צריך.

הגוף הוא מכונה מורכבת ומדהימה ובו הורמונים וחומרים נוספים שתפקידם לאותת לנו בדיוק מה אנחנו צריכים לאכול וכמה. כשנלמד לאכול רק כשאנחנו רעבים, ולהתמודד עם שאר הדברים אחרת, נצליח לאכול בהנאה ללא הגבלות ואיסורים. כשנלמד להרגיש שבעים בזמן, ולא להמשיך לאכול רק כי זה שם, תיפסק ההרגשה המכבידה של התפוצצות מאוכל, ואורח החיים שלנו ישתפר משמעותית. הכל ענין של שליטה ומינון.

אם תאכלו אוכל בריא יותר או פחות, זה לא בהכרח חשוב למשקל אך בודאי משמעותי לבריאות. מה שחשוב לשמירה על משקל תקין לאורך זמן היא ההקשבה לגוף. שיטת הנון דיאט מתמקדת בזה וגם באכילה רגשית, אכילה של אסור ומותר, רגשי אשמה ובושה סביב אוכל. ברגע שאנחנו מורידים את התסכולים שלנו לגבי אוכל אנחנו יכולים באמת לאכול רק מה שאנחנו צריכים.

 

לסיכום

בפעם הבאה שאתם מתחילים דיאטה, תחשבו האם אתם מסוגלים לעשות אותה כל החיים. שאלו את עצמכם אילו שינויים תוכלו לשמר כל החיים ואילו לא.

כדאי להתמקד בשינוים אותם נוכל לשמר, לשלב בחיים ולהנות מהם.

 

אורנית יונה- דיאטנית קלינית

 

אורנית יונה – דיאטנית קלינית, B.Sc. מטפלת בעודף משקל והפרעות אכילה למעלה מעשר שנים. מנהלת את קליניקת "דעת הגוף" ברמת–גן המתמחה בטיפול באכילה רגשית. טיפלה בלמעלה מ- 1500 מטופלים ומכשירה דיאטניות לטפל בשיטת הנון-דיאט הדוגלת בהעצמת דימוי הגוף ויציאה ממעגל הדיאטות. מתנדבת בפורום נערות באתר girls4, כותבת טור באתר "פוד דיקשנרי – מרזים ללא דיאטה". מרצה ומנחת קבוצות לדימוי גוף, הפרעות אכילה והרזיה ללא דיאטה. 

 

 

 

תגובות

תגובות