דיאטת הפרדת אבות מזון | האם זה בריא לך? | דעת הגוף - נון דיאט

דיאטת הפרדת אבות מזון: בריא או לא בריא?

זיהוי וטיפול באכילה רגשית
אכילה רגשית: זיהוי וטיפול
30 במאי 2017
ארוחה מאוזנת
אכילה מאוזנת: כך תעשו זאת נכון
16 באפריל 2017
לשלב את כל אבות המזון בכל ארוחה

הפרדת חלבונים ופחמימות – מאיפה זה התחיל?

בשנות ה- 80 יצא ספר שהמליץ על הפרדת חלבונים ופחמימות בטענה שהם לא משתלבים היטב יחד בגוף, גורמים לתסיסה במערכת העיכול, לרעילות ומשם לעלייה במשקל. לאחר שאלפי אנשים החלו להפריד בין אבות המזון וירדו במשקל, תיאוריה זו רכשה פופולריות רבה.

למה הם ירדו במשקל? כי הם התחילו לאכול חצי ממה שהיו רגילים. אם היו רגילים לאכול בשר ותוספת עכשיו זה היה רק בשר או רק תוספת, רק קורנפלקס או רק חלב, רק גבינה או רק לחם ולמעשה הם צמצמו את רוב הדברים שהיו רגילים לאכול.

בעוד שזה נשמע כמו שיטה הגיונית לניהול האכילה ושמירה על אורח חיים בריא, זה רחוק מאד משם. דיאטת הפרדת אבות מזון פועלת כמו כל דיאטה ותוצאותיה זהות: קשה להתמיד בה, היא לא גורמת להנאה, ואחרי הירידה במשקל, תגיע העליה.

למה כן לשלב מזונות?

מחקרים מראים באופן מובהק כי :

  • לשילוב בין אבות המזון יש אפקט מגביר שובע!
  • מבחינה בריאותית, השילוב מומלץ יותר מאחר שמוריד את הערך הגליקמי, עוזר לסוכר להיספג לאט יותר בדם וכך מפחית סיכון לסכרת ומחלות לב.
  • גם תיאורית התסיסה במערכת העיכול נמצאה כשגויה, שילוב מזונות אף תורם לירידה במשקל. בקיבה אנזימים המפרקים בנפרד ובמקביל את אבות המזון וכאשר הם מפורקים הם עוברים לספיגה במעיים. לגוף יכולת מדהימה להתמודד עם סוגי מזונות מרקמים וטמפרטורות שונות יחד.

 

לשלב את כל אבות המזון בכל ארוחה

שילוב של כל אבות המזון בכל ארוחה מגביר את תחושת השובע

 

איך שילוב אבות המזון משפיע על השובע?

פחמימות – נמצא במחקרים כי פחמימות מספקות שובע באותה ארוחה ועוזרות לנו לעצור את הארוחה הנוכחית – שובע בטווח הקצר.

חלבונים – מספקים שובע לטווח ארוך ונמצא כי ככל שיש יותר חלבון בארוחה כך נשבע ליותר שעות – שובע בטווח הארוך.

שומן – אין אפקט הורמונלי המשפיע על שובע אולם שומן הוא אב המזון המתפרק הכי לאט בקיבה ולעיתים הנוכחות הארוכה שלו בקיבה גם תורמת לתחושת מלאות וכבדות לאורך זמן.

ירקות – השילוב של הירקות מוסיף נוזלים לארוחה. הסיבים שבירקות מאטים את ספיגת הסוכר וכך אנו מקבלים טפטוף של סוכר לאורך זמן. הלעיסה מפחיתה את קצב האכילה ומאפשרת למוח לקבל את אותות השובע בזמן.

כך תדעו שלא חסר לכם דבר בתפריט וכי האכילה שלכם היא מאוזנת ומגוונת. השילוב תורם למניעת מחלות לב, סכרת וסרטנים מסויימים ביחוד של המעי הגס, ומאפשר ירידה אמיתית במשקל ללא דיאטה!

 


איך לרדת במשקל ללא דיאטה? הכירו את גישת הנון דיאט


 

האם קיימת תסיסה כלשהי במעיים?

התשובה היא כן. כל מזון שמגיע למעיים ולא נספג לדם מגיע לחיידקים הידידותיים שיש לנו על גבי המעיים והם מעכלים את המזון שאנחנו לא עיכלנו.
תוצר הפירוק של האכילה של אותם חיידקים הוא CO2 – גז. לכן אכילה של מזונות שלא מתעכלים היטב גורמת לגזים, כאבי בטן ונפיחות בבטן אך לא לעלייה במשקל.

 

מתי מזון לא יתפרק היטב?

  • כשאנו אוכלים מהר מידי או לא לועסים
  • כשאוכלים יותר מידי סיבים בבת אחת
  • כשאוכלים הרבה קטניות לא מונבטות
  • כשקיימת רגישות ללקטוז וצורכים לקטוז בכמות גבוהה מהיכולת לפרקו
  • כשצורכים עודף של פחמימות בארוחה אחת

 

שלבו מזונות ותרגישו מיד שבעים ורגועים יותר!

ואיך אפשר שלא לסיים בכמה מתכונים בריאים ומאוזנים וכמובן טעימים 🙂 בתאבון!

 

אורנית יונה- דיאטנית קלינית

 

אורנית יונה – דיאטנית קלינית, B.Sc. מטפלת בעודף משקל והפרעות אכילה למעלה מעשר שנים. מנהלת את קליניקת "דעת הגוף" ברמת–גן המתמחה בטיפול באכילה רגשית. טיפלה בלמעלה מ- 1500 מטופלים ומכשירה דיאטניות לטפל בשיטת הנון-דיאט הדוגלת בהעצמת דימוי הגוף ויציאה ממעגל הדיאטות. מתנדבת בפורום נערות באתר girls4, כותבת טור באתר "פוד דיקשנרי – מרזים ללא דיאטה". מרצה ומנחת קבוצות לדימוי גוף, הפרעות אכילה והרזיה ללא דיאטה. 

 

 

 

תגובות

תגובות